Przejdź do treści
Ef Ef » Projekt książki

Projekt książki

Czym jest projekt książki? Czy warto go wykonać? A może to tylko niepotrzebny wydatek?

Projekt layoutu książki

Layout to – za Słownikiem języka polskiego PWN – „układ kompozycyjny publikacji lub układ strony internetowej”. Najprościej rzecz ujmując, jest to układ graficzny publikacji ( książki, gazety, katalogu, ale także mniejszej formy, jak np. reklamy). Określone zostają takie elementy, jak rozmieszczenie nagłówków, tekstu, wybór fontów, ich rozmiaru, interlinii. Ponadto określamy układ ilustracji, formę czy kolorystykę, w jakiej zostaną przedstawione. 

W layoutach (szablonach) publikacji książkowych z reguły definiujemy takie elementy jak:

– rozmiar kolumny (bloku) tekstu – decyzja, czy układ będzie jedno-, dwułamowy, czy może (w przypadku czasopism bądź np. obszernych katalogów czy wydawnictw artystycznych) łamów będzie więcej;

– szerokość marginesów;

– font podstawowy – ważne jest, by właściwie dobrać rozmiar fontu do szerokości kolumny, aby zachować odpowiednią szarość łamu, a tym samym – dobrą czytelność; 

– rozmiar fontu, interlinię – a więc pracujemy nad właściwą szarością naszego łamu, dbając, by w wersie była odpowiednia liczba wyrazów i znaków. Przyjmuje się, że jedna linijka tekstu powinna liczyć 40–80 znaków. Istnieją również zależności między odstępami międzyliterowymi, międzywyrazowymi a interlinią – zadbanie o właściwe odstępy sprawi, że tekst będzie przyjemniejszy w odbiorze, a oko czytelnika nie będzie się gubić;

– typografia i hierarchia nagłówków – dobrze zadbać o to, by stopień ważności tytułów i podtytułów był od razu jasny dla odbiorcy;

– paginacja – numery stron, żywe paginy – z jednej strony ważny jest tutaj odpowiedni dobór typografii, z drugiej decyzje projektowe – czy dawać żywą paginę, a jeśli tak – co konkretnie powinna ona zawierać;

– dodatkowe elementy graficzne – czasem np. jakiś kształt będzie motywem przewodnim w naszym szablonie.

Ya70h8Zu8US2bXNQei1Voj1fmg6r2lXM ET AaeysMc76JiBkETLxLzKwoTG9W0slBBlgU98PNUmT1Z7CE VZj 30JitCp7QVXklMPhx6OVh3qrjjyHwozZ0ylRm7jnGVj2PQW Z9j24ECaMYX V9AI
HKUmDFH NnfnwumZE91b6Hny5ZvN 1Hc4ZY6VKEfhpHpQ8Xg1UM2wP7fsuqvILG596No3RZohdAPptgCerCMS13a UC B6ZZWdWBguSicCNgG3NsWq4Ebie95Kf UjVvurm5tNvS3AhnPuFb EmWuOQ
BETFtRal9TjBmsP91sEMZjqMmWhQ9FNXL1DsSu C3G3Kmi5ADo6WDJUbN YOlBycrbkeAqBIzW0rnCfi YIdzmah0HeYpPVRA0sO O0x1odGmWjeOg6kOpe4MfSDMJiDSFwBD3hUl5inI EUZRCk6hw
KQYk2 4kF9xe6oa4LyLROzJmmXYVgTnWrECwIBpuSRDJljiOspVr7sbJIlkK3vAR 269viIjqW1 EagAXLXZmnDCV5K05sY9g N0s97nSWBkdNJe3cZfn9lZum  NprCLHKyvK57YxITVlU6FUJrYLU
I JHa3aIuRlgAxLFtyXkqjbM3bgnsHJ2htZlBkloFSEyQxN8nyRiYj 1w0y XqY0FmnUT UPBJ1MbTgypVFH OsTCfuVMFmn9Dfo3e8skpl4Rxu3kqiTrGykIOMPDlNdASlfCOrAHqmr7MmIL070UI

Przykłady projektów książki 

Layout w praktyce

Przy projektowaniu layoutu możemy zdecydować się na charakterystyczne elementy, np. zamiast standardowego asterysku (potocznie gwiazdka „*”) zdecydowałyśmy z autorką, by wybrać ikonę róży. Nawiązuje ona do ilustracji okładkowej. 

Podobnie z typografią – tutaj został użyty płatny font Cyrano – na okładce oraz w tytulaturze, paginacji i inicjałach. Dzięki temu całość tworzy spójną koncepcję.

Inny przykład to layout dla tomiku poetyckiego. Tutaj styl miał korespondować z wyrazistymi linorytami autora (oraz tekstami, również mocnymi). Zdecydowaliśmy się na wykorzystanie czerni – ryzykowny zabieg, bo czarne pasy mogą odwracać uwagę od samej treści. W tym projekcie wszystko miało być MOCNE.

UelgJe44CCBoSRMP1okHm9fO1iTYn0fqnhcd0F0q9xEWDbePNb4n2h8kYG9rAYWUtifUkkK OoDULyexZBR8S S1W3GbmTh1nqtqvKrcA3CkWtpHcYz6plEgxeTDF Ash Z9MqD97N4S4LySa79iGS0
YbaxM8RbweawJxbhrJU7an1DyPk50ADAFCBhK55lz CNLDJ UTX28bopFGN1s5V54RkMOn9PwbxIInNRr51mgLYCv0DcGmhzfeJNsg QuWvdZ56Z YtyFfnzS0MtJamHCPN8Xo5hGu87quSBaEtlqpU
YKgpeOWVIGAMaIVN0ZkLX IRN8ji17Z NZh98jFyNcziU4Ay J5IMBKi7usTFYQcNvUHz7EFHvtFwZ4OrIg1tO S8i9sP53YJIuPMm2Wl4zHesRsRWhiNwy MA73LgPLX85sU2hHSRzTQ7 NoLVqli4

Projekt albumu

9aB6S3hbKM LooriZa6VadMEIKJQ1dhpM6SndrL7gNeIcEe EawFQNIARdfYqffY8Se9y2VlF UEhl8DJ4Ezt8xuwDXIjLZ6mvWFTC2FLf2R6ecvsC ZEqCUtL4GE0yqSkWzDzGXn6aZRs1BLYGCsXM

Projekt przewodnika – wykorzystanie wiodących kształtów i kolorów.

XMJDckiIJrni3eHe46WwYFR3x0Ti0pd5rLlx6RFwsDzTq REXSDi WUQaodEVGC6pUa77hRGvVP5HloxYnRULIrFdyMwk8znJgXLdxMbw0Em1ix1Z539JBVG19MAIgxalF4az8wtFMEZZ1lc3QRJkyo

Vrkwc7nTGz 6w0xvMgGHc0kFge MRuOH279LV9 WDtgSKTg1USqm3ciU3ymmkU1Qt7O7x 2IfQaB3r2TWE8En84HbQsOEep037JmeN16YxRucU1Ik97jqapc1wQEjJM6Bf653xDVpE2ST9x6mF5t7as

Przykład projektu layoutu – „POZejusz”.

6z2Bkxjg6W3uO3rB3SzdkeYLxNGKnaAusKGuLEqFb5ma 1RtIEmSPvsNuLZGCmLdm Xvhmzib93QQsmIG RokD4koMKu5mY NPS7pO6KsMYj4K LDKuXWje42MCHhRbHah3MAbGkiKy0AU0w8VT3  8

Przykład layoutu – podręcznik „Jak pływać na desce SUP”. Motyw wiodący – obłości, które miały nawiązywać do kształtu deski.

VOUCHER NA WYDANIE KSIĄŻKI