Jak wydać książkę? … czyli wydawnicze FAQ.
Czy można wydać książkę za darmo?
Jak to się mówi – nie ma rzeczy niemożliwych. Jedną z opcji jest platforma Empik Selfpublishing i nowa usługa dla autorów. Pozwala ona wydać książkę w ramach selfpublishingu przy ograniczeniu kosztów do minimum. Co prawda nie doradziłabym nikomu wypuszczenia publikacji w świat bez redakcji i korekty, jednak – możliwość jest. Jeśli chcemy wydać e-booka, łatwiej jest zrobić to tanio – tutaj z pomocą przychodzą takie serwisy, jak Amazon, Legimi, Woblink czy wspomniany już Empik.
Inną opcją, często żmudną i niosącą ze sobą wiele rozczarowań – szczególnie w przypadku debiutantów – jest próba przebicia się ze swoim tekstem do wydawców, którzy sami finansują cały proces wydawniczy, zajmują się dystrybucją, a autor zarabia określony w umowie procent ze sprzedaży książki. Tym samym przechodzimy do kolejnego pytania, czyli…
Jak wydać książkę w wydawnictwie?
W tym przypadku warto przede wszystkim:
- zapoznać się z profilem wydawnictwa i tematyką tekstów, jakie przyjmuje ono od autorów;
- przygotować konspekt oraz streszczenie publikacji;
- jeżeli jako autorzy mamy na koncie zwycięstwa np. w konkursach literackich (w przypadku literatury pięknej ) czy, dajmy na to, kulinarnych (w przypadku książek kucharskich) itd. – warto o tym wspomnieć w notce biograficznej dołączonej do propozycji wydawniczej;
- skorzystać z usługi beta readingu lub redakcji – szansa na to, że wydawnictwo przyjmie tekst, zwiększa się, jeśli jest on już po wstępnych pracach i np. zostały poprawione nielogiczności w fabule czy inne błędy, które potencjalnego wydawcę mogłyby zniechęcić.
Często się zdarza, że autor pierwszą książkę wydaje w wydawnictwie typu vanity (czyli autor z reguły finansuje w całości wydanie nakładu; zdarzają się też oferty współfinansowania i odpowiednie zapisy w umowie wydawniczej w zakresie licencji). Jeżeli publikacja okaże się rentowna, jest spora szansa, że kolejnymi publikacjami takiej osoby wydawnictwa się zainteresują. Wtedy musimy zadać sobie pytanie: czy jeśli już mamy wyrobioną markę osobistą i grupę odbiorców, wciąż nam się opłaca polegać na wydawcy? Nie ma jednej poprawnej odpowiedzi na to pytanie – bardzo wiele zależy od indywidualnej sytuacji, oferty oraz rangi i możliwości marketingowych samego wydawnictwa.
Jak wygląda proces wydania swojej książki?
Sporo informacji o tym, jak wygląda proces wydawniczy i ile kosztuje wydanie książki, zawarłam w artykule Ile kosztuje wydanie książki? Tutaj temat nieco okroimy i skupimy się na podstawach. Aby wydać własną książkę musimy przejść przez procesy, takie jak:
- opracowanie językowe: czyli redakcja i korekta (więcej informacji o redakcji i o tym, czym różni się od korekty znajduje się na blogu);
- projekt książki – najczęściej po zakończeniu etapu prac redakcyjnych przychodzi czas na wybór formatu – jest to niezbędne, by wykonać skład DTP publikacji; możemy bazować (u mnie w firmie) na gotowym layoucie dla formatów A5 oraz B5 (najczęściej stosowane) lub zaprojektować indywidualny szablon składu dla publikacji;
- projekt okładki – najlepiej, jeśli okładka i wnętrze są ze sobą spójne, czyli na bazie np. tych samych kształtów, motywów, typografii;
- skład DTP – kolejnym etapem jest złożenie publikacji – ten punkt dotyczy zarówno książek przeznaczonych do druku, jak i takich, które mają się ukazać jedynie jako e-book w formacie PDF; warto pamiętać, że skład to nie tylko „wlanie” treści w odpowiedni format – to również dbałość o: właściwą szarość kolumny tekstu, a więc odpowiednie odstępy międzywyrazowe i międzyliterowe, poprawność edytorską, właściwe i zgodne ze sztuką rozmieszczenie poszczególnych elementów na stronie itd.;
- korekta językowa, jeśli nie była wykonywana przed składem;
- korekta techniczna, czyli sprawdzenie poprawności łamania (składu) i zgodności z oryginałem (np. czy gdzieś w trakcie prac nie zgubiła się któraś tabela czy podpis do ilustracji);
- dopracowanie okładki (dopiero kiedy znamy liczbę stron i papier, na jakim będzie drukowana książka, możemy przygotować okładkę z odpowiednią szerokością grzbietu);
- druk.
Z reguły po akceptacji plików przez autora po ostatniej korekcie prace nad przygotowaniem publikacji do druku powoli dobiegają końca. Jest jednak jeszcze kilka elementów związanych z formalnościami, o których warto pamiętać:
- nadanie publikacji numeru ISBN – każdy może zarejestrować się jako wydawca za stronie e-isbn.pl i złożyć wniosek o przyznanie puli numerów. Jest to bardzo intuicyjny proces, więc nie będę go tutaj opisywać ze szczegółami. Wszystkie najważniejsze informacje o numerach ISBN znajdują się na stronie https://e-isbn.pl/IsbnWeb/start/poco.html. Czy nadanie numeru ISBN jest niezbędne? Nie, w świetle polskiego prawa nie jest to obowiązkowe, jednak warto. Nie tylko ze względu na podatki 😉
- wysłanie egzemplarzy obowiązkowych do bibliotek – jeżeli książka ma numer ISBN;
- przygotowanie zaplecza sprzedażowego, jeśli działamy jako selfpublisherzy;
- znalezienie patronów – warto rozejrzeć się w tematyce, której dotyczy książka i wysłać do wybranych osób/instytucji informację o publikacji wraz z
propozycją/ofertą zostania patronem.
Jak wydać książkę w Empiku?
Wydanie książki na platformie Empik Selfpublishing jest bardzo proste i intuicyjne. Wystarczy, że wypełnimy odpowiednie formularze:
- najpierw wybieramy rodzaj publikacji: e-book, audiobook lub książka papierowa;
- uzupełniamy podstawowe informacje o publikacji, takie jak: tytuł, opis, sugerowana cena, nr ISBN, data premiery, numer wydania, język publikacji, autor i kategoria;
- wgrywamy pliki przygotowane zgodnie z zaleceniami;
- klikamy „Opublikuj!”.
Jaki jest koszt wydania książki?
O kosztach bardzo szczegółowo napisałam w artykułach:
Masz inne pytania o wydanie książki?
Zapraszam do kontaktu!
Aby się ze mną skontaktować, możesz:
- napisać maila na adres ewakrefft@ef-ef.pl (najlepsza opcja!),
- wejść na Facebooka lub Instagrama,
- wysłać smsa (tel. 794 936 879) z prośbą o kontakt w sprawie oferty (raczej nie odbieram nieznanych numerów – oddzwonię).